
Goed zicht is onmisbaar als je veilig wilt varen. Bij slecht zicht zie je andere schepen of obstakels te laat. Je reageert trager, terwijl je op het water vaak maar één kans hebt om de juiste beslissing te nemen. Ook geluiden hoor je minder goed. Dat maakt het lastiger om signalen op tijd op te vangen.
Toch komt varen bij slecht zicht vaak voor: door mist, zware regen of sneeuw. Daarom zijn er duidelijke regels en adviezen waar je je als schipper aan moet houden. Deze leer je tijdens de voorbereiding op het examen voor Vaarbewijs 1, bijvoorbeeld in onze online cursus.
Van slecht zicht is sprake bij mist, regen of sneeuwval, waarbij je andere schepen of bakens niet of nauwelijks kunt zien. Je zicht is beperkt en je kunt daardoor minder goed reageren op wat er om je heen gebeurt. Daarom gelden er op het water extra regels. Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) en het Rijnvaartpolitiereglement (RPR) gebruiken de term ‘slecht zicht’, maar geven geen vaste afstand. Het gaat om de praktische situatie: kun je niet veilig varen doordat je weinig ziet? Dan gelden de regels voor beperkt zicht.
Bij slecht zicht moet je altijd je snelheid verlagen en zoveel mogelijk aan stuurboordwal varen. Dit geldt voor zowel grote als kleine schepen. Ook moet je navigatieverlichting voeren, ook overdag. Zo blijf je zichtbaar voor andere vaarweggebruikers.
Kleine schepen zijn niet verplicht om een mistsein te geven, maar het mag wel. Een mistsein bestaat uit één lange stoot van ongeveer vier seconden. Herhaal dit geluidssignaal elke minuut als je stilligt of voor anker ligt. Het waarschuwt anderen voor jouw aanwezigheid.
Op druk bevaren hoofdvaarwegen zijn radar en een vaste marifoon verplicht bij slecht zicht. Dat geldt ook voor pleziervaartuigen. Heb je die apparatuur niet aan boord? Dan mag je daar niet verder varen. Je moet zo snel mogelijk het vaarwater verlaten of afmeren op een veilige plek.
Ja, maar niet op drukke hoofdvaarwegen bij slecht zicht. Dan is radar verplicht. Buiten die vaarwegen mag je zonder radar varen, zolang je voorzichtig bent, stuurboordwal houdt. Als je onderweg bent naar een ligplaats, moet je via de marifoon contact houden met andere schepen zodra je die hoort of oproepen ontvangt.
Wil je zeker weten dat je goed bent voorbereid op het Klein Vaarbewijs 1 examen? Volg dan een cursus van Vaarbewijs.nl. In de online cursus leer je exact wat de regels zijn bij slecht zicht, welke apparatuur verplicht is, hoe je moet handelen. Niet alleen om te slagen voor het CBR-examen, maar ook om in de praktijk veilig en verantwoord te kunnen varen. Schrijf je vandaag nog in!
Gemiddelde beoordeling door cursisten van Vaarbewijs.nl