Vaarbewijs.nl

Welk vaarbewijs heb ik in het buitenland nodig?

Inhoudsopgave

ICC

Een ICC is een Internationaal Certificaat van Competentie betreffende de bevoegdheid van gebruikers van pleziervaartuigen. Het is een vertaling van het Vaarbewijs in het Engels. Alle nieuwe afgegeven Vaarbewijzen (of Groot Pleziervaartbewijzen) komen automatisch in het bezit van een ICC. Met Vaarbewijs I krijgt u het ICC for inland waters. Met Vaarbewijs II krijgt u het ICC for inland and coastal waters.

Als u een ICC nodig heeft maar al in het bezit bent van een Vaarbewijs afgegeven voor 1 januari 2010, zal u het huidige Vaarbewijs moeten laten omzetten voor het gecombineerde Vaarbewijs en het ICC. Dit is één document op creditcardformaat. De omzetting kost € 21,- en kunt u aanvragen via de website van Vamex.

Met TKN het ICC aanvragen

Bent u in het bezit van het certificaat Theoretische Kust Navigatie (TKN) van het Watersportverbond dan kunt u het ICC for coastal waters aanvragen. Meer informatie vindt u op de website Watersportverbond.nl.

Duitsland

Op alle Duitse binnenwateren is een Vaarbewijs/ICC verplicht vanaf 5 pk.

Op de Rijn heeft u vanaf 15 meter tot 25 meter lengte een Sportpatent nodig. Om aan het examen Sportpatent te mogen deelnemen is het bezit van Vaarbewijs II (alle binnenwateren) vereist. U moet kunnen aantonen dat u tenminste 4x opvarend en 4x afvarend het vaarweggedeelte, waarvoor examen wordt aangevraagd, heeft bevaren.

Vanaf 25 meter is een Klein Patent verplicht.

Is uw schip 20 meter of langer of is het product van l x b x d meer dan 100, dan is op alle binnenwateren een scheepsattest nodig. Een scheepsattest is een bewijs dat het schip door de scheepvaartinspectie van Verkeer en Waterstaat is goedgekeurd.

Informatie hoe u het Sportpatent kunt aanvragen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) vindt u op de website van het CBR.

België

Op de Belgische binnenwateren geldt dezelfde vaarbewijsregeling als in Nederland. België erkent het Nederlandse Vaarbewijs.

In Vlaanderen is een waterwegenvignet verplicht. Deze verplichting geldt niet voor de Grensleie, de Gemeenschappelijke Maas, de Maasplassen en de zeehavens tot de eerste sluis. Op de Beneden-Zeeschelde is eveneens geen waterwegenvignet nodig. Zo kan van de kust tot aan de haven van Antwerpen zonder waterwegenvignet gevaren worden.

De vaartuigen met een lengte van 6 meter of korter en die niet met grote snelheid varen, zijn vrijgesteld van een vaarvergunning.

Het waterwegenvignet is bij de eerste sluis te koop en daarmee kunt u gebruik maken van alle Vlaamse waterwegen. Het vignet moet op de achtersteven aan bakboord worden vastgeplakt. Verkooppunten van het vaarvignet vindt u op de website van Waterrecreatie.be.

Aan boord moet u het Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het koninkrijk België hebben. Dit reglement is opgenomen in de Nederlandse Wateralmanak deel I. Op de Beneden Zee - Schelde is vanaf de Nederlands - Belgische grens tot de sluizen in Antwerpse haven (Royerssluis, Kattendijksluis) het scheepvaartreglement voor de beneden - Zeeschelde van kracht.

Motorvaartuigen op de binnenwateren met een romplengte van meer dan 7 meter moeten over een marifooninstallatie beschikken. Iedereen die een marifoon aan boord heeft moet voor het toestel over het registratiebewijs en een bedieningscertificaat voor het gebruik ervan beschikken.

Het is noodzakelijk om een Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) mee te nemen. Dit is een eigendomsbewijs. Het registratiebewijs voor snelle motorboten wordt ook geaccepteerd.

Frankrijk

Voor een boot korter dan 20 meter met een motor van meer dan 4,5 kW, oftewel vanaf 6 pk, is een Vaarbewijs verplicht.

Op de rivieren, de binnenmeren en de kanalen is Vaarbewijs I samen met het ICC (internationaal Vaarbewijs for inland waters) voldoende. Als u in Nederland geslaagd bent voor het examen Vaarbewijs I, krijgt u automatisch het ICC erbij.

Aan de kust is Vaarbewijs II samen met het ICC for inland and coastal waters verplicht. Dit krijgt u automatisch na het behalen van Vaarbewijs II. Vaarbewijs II = examen Vaarbewijs I + examen Vaarbewijs II.

Binnen 300 meter uit de kust mag u niet harder dan 5 knopen (9,2 kilometer per uur).
Een zwemgebied wordt met gele stompe tonnen aangeven. Daar mag u nooit varen.

In een haven mag u niet harder varen dan 3 knopen (5,5 kilometer per uur).

U moet in ieder geval aan boord hebben:

  • CE-goedgekeurde reddingvesten voor iedere persoon aan boord
  • een vaste emmer (niet van rubber) van minimaal 7 liter inhoud met lijn bevestigd
  • verbandtrommel/medicijnkast met isoleerdeken (bij onderkoeling of verbranding)
  • dodemanskoord
  • twee trossen die langer dan de lengte van het schip zijn, maar ten minste 5 meter lang
  • bootshaak (pikhaak)
  • brandblusser
  • CE-goedgekeurde reddingsboei met werplijn van ten minste 10 meter
  • anker
  • waterdichte zaklamp
  • kompas
  • misthoorn
  • 3 rode handstakellichten als noodsignaal
  • boot tot 8 meter moet 2 roeiriemen of peddel aan boord hebben
  • boot tot 5 meter lengte een hoosvat met een lijn aan de boot vastgemaakt
  • op een rubberboot een opblaaspomp

Op binnenwateren die beheerd worden door de VNT (Voies Navigables de France) moet u een vaarvignet hebben. Dit vignet kan op diverse plaatsen gekocht worden. De tarieven zijn afhankelijk van de verblijfsduur en de afmetingen van het schip. Met de opbrengsten worden diverse voorzieningen voor watertoeristen gerealiseerd.

Op de Franse binnenwateren moet u een ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) hebben. ICP-aanvragen kunt u doen via watersporters.

Spanje

In Spanje is een ICC verplicht vanaf 9,5 pk.

Aan de kust het ICC for inland and coastal waters, dat u krijgt na het behalen van Vaarbewijs II. Vaarbewijs II = Vaarbewijs I + Vaarbewijs II.

Aan boord moet als extra een peddel aanwezig zijn, mocht de motor uitvallen. De ankerlijn moet minimaal 25 meter lang zijn om ook in dieper water te kunnen ankeren.

Een vaarvergunning is verplicht. Deze is te koop bij de Commandancia de Marina (havenmeester).

In Spanje is een ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) ook verplicht. ICP-aanvragen kunt u doen via watersporters.

Bij het Spaans Verkeersbureau in Den Haag kunt u informatie aanvragen over het gebied waar u wilt varen. Tel. 070 3465900 / infolahaya@tourspain.es

Portugal

Als schipper moet u in Portugal hetzelfde vaarbewijs hebben als in het land van herkomst.

Aan de kust is het ICC for inland and coastal waters verplicht. Dit krijgt u na het behalen van Vaarbewijs II. Vaarbewijs II = Vaarbewijs I + Vaarbewijs II.

Als u de boot meeneemt moet u een bewijs meenemen dat de BTW is voldaan. De originele rekening waaruit blijkt dat er BTW is betaald is voldoende. De douane kan overal steekproefsgewijze controles houden. Aangeraden wordt om de boot WA te verzekeren.

In Portugal is ook een ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) verplicht. ICP-aanvragen kunt u doen via watersporters.

Zwitserland

In Zwitserland is een vaarbewijs verplicht vanaf 6 kW (8,6 pk) of een zeilschip met een zeiloppervlak van meer dan 15 m².

Het Nederlandse Vaarbewijs I wordt gelijkgesteld met de Zwitserse Motorbootprüfung Kat. A.

Voordat u uw vaartuig te water mag laten moet deze worden gekeurd. De keuring kunt u aanvragen bij de kantonale scheepvaartinspectie die zetelt in de hoofdstad van het kanton.

Kroatië

Voor elke boot met buitenboord- of binnenboordmotor is het vaarbewijs verplicht. Ook voor een rubber bootje van 2,5 meter met 2 pk. Het aantal pk's doet er niet toe. Voor een zeilboot vanaf 3 meter lengte is ook een vaarbewijs verplicht.

Aan boord moet aanwezig zijn:

  • een anker met een ketting of een lijn met een lengte van ten minste 30 meter
  • minimaal twee landvasten met een lengte van ten minste 10 meter 
  • een peddel of roeiriemen
  • een EHBO-set
  • een lenspomp of een putsemmer
  • 6 rode handstakelsignalen (noodhandfakkels) in waterdichte verpakking
  • een brandblusser van minimaal 2 kg
  • reddingsvesten voor iedere persoon aan boord

Blijft u binnen 1 zeemijl (1852 meter) vanaf het vaste land of vanaf de eilanden dan is Vaarbewijs I voldoende. Op de achterzijde van Vaarbewijs I staat een ICC (International Certificate of Competence for inland waters). Dit is een vertaling van het Vaarbewijs in het Engels.

Vaart u verder dan 1 zeemijl uit de kust dan is Vaarbewijs II (Vaarbewijs I + Vaarbewijs II) met het ICC for inland and coastal waters verplicht.

Heeft u alleen het Vaarbewijs I dan kan bij de havenmeester een kort examen voor € 135,- afgelegd worden. U moet onder andere op een kaart koersen uitzetten, lichten, boeien en tekens op de waterkaart verklaren. Het examen duurt ongeveer een kwartier en na geslaagd te zijn krijgt u het Voditelj Brodice / Boat Skipper. Dit is alleen in Kroatië geldig en kunt u niet laten omzetten in Vaarbewijs II.

Is er een marifoon aan boord dan moet minimaal één persoon in het bezit zijn van het Basiscertificaat Marifonie.

Voor een eigen schip heeft u een ICP en een Internationale verzekeringsverklaring nodig.

Een vaarvergunning (vignet) is verplicht en is te koop bij de havenmeester.

Het is in Kroatië verboden een schip te voeren of te besturen met een alcoholpromillage in zijn bloed hoger dan 0,0. In Nederland is het toegestane alcohol promillage tot maximaal 0,5.

Hongarije

In Hongarije is een Vaarbewijs (ICC) verplicht vanaf 5 pk.

Het Balatonmeer en het Velencemeer zijn verboden voor motorboten.

Italië

Op de meren is vanaf 5 pk Vaarbewijs I verplicht. 

Aan boord moet een document aanwezig zijn dat uw boot WA-verzekerd is. Dit moet door uw verzekering in het Italiaans worden opgesteld.

Voor schepen die onder Italiaanse vlag varen zoals charterschepen en huurboten heeft u pas vanaf 40,8 pk een Vaarbewijs nodig.

Langs de kust is Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht.

Aan boord is o.a. de volgende uitrusting verplicht:

  • rode handstakellicht of valschermlicht als noodsignaal
  • zaklantaarn met reservebatterij
  • EHBO-trommel
  • reddingvest met CE-keurmerk voor iedereen aan boord
  • brandblusser brandklasse ABC

Aan het Lago Maggiore en het Meer van Lugano is voor de duur van uw verblijf bovenop de Nederlandse registratie een lokale registratie vereist. Deze lokale registratie kunt u aanvragen bij de gemeente waar u verblijft.

Griekenland

Er moeten twee personen met een ICC for inland and coastal waters (Vaarbewijs II) aan boord zijn of de schipper moet een verklaring afgeven dat er een tweede persoon aan boord is met voldoende vaarervaring. Een internationale verzekeringsverklaring is vereist.

Noorwegen

In Noorwegen is Vaarbewijs II verplicht voor watersporters met een boot van 8 tot maximaal 15 meter. Dit geldt ook voor een boot die korter is dan 8 meter met meer dan 25 pk.

Het Vaarbewijs is alleen verplicht voor watersporters die vanaf 1 januari 1980 geboren zijn.

Meer informatie vindt u op de website van de Norwegian Maritime Authority. 

Zweden

In Zweden is vanaf 12 meter lengte een Vaarbewijs verplicht.

ICP

Het ICP is een Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP). Douanebeambten in het buitenland willen weten of het schip waarmee u vaart uw eigendom is. Doordat in Nederland voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht bestaat, ontbreekt vaak een eigendomsverklaring. Het is daarom bij een bezoek aan het buitenland raadzaam een Internationaal Certificaat Pleziervaartuig (ICP) mee te nemen. In sommige landen is het ICP zelfs verplicht.

Het ICP is een officieus eigendomsbewijs dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's.

Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip. Het document is in het Nederlands, Engels en Frans gesteld. Ook de inventaris zoals marifoon en de motor staat erop. U kunt daarmee aantonen dat de apparatuur bij het schip hoort. Het ICP is op alle Europese binnen - en kustwateren geldig.

Aanvragen ICP

Een ICP is na afgifte 2 jaar geldig (tussentijdse eindigheid door verandering van eigenaar) en dient daarna te worden vernieuwd.

ICP-aanvragen kunt u doen via watersporters.

Bemanningslijst

Bij het aanlopen van de zeehavens in Spanje, Portugal, Frankrijk, Groot-Brittannië, Noorwegen, Finland, Baltische staten, Rusland en Polen moet een bemanningslijst aan boord zijn. Deze lijst maakt u zelf. Het is een lijst met de naam van het schip, de thuishaven en persoonsgegevens van iedereen aan boord. Kopieën van de paspoorten van alle bemanningsleden is aan te raden.

BTW-verklaring

Deze verklaring is niet verplicht, maar kan handig zijn. Een douaneambtenaar kan vragen of er binnen de Europese Unie BTW betaald is over het schip. De originele rekening waaruit blijkt dat er BTW is betaald is voldoende. Een BTW-verklaring uitgegeven door de douane werkt het beste. Er moet bij aanvraag aangetoond worden dat de BTW ooit in Nederland betaald is.

 

Reacties van cursisten

"Ik wil nog even melden dat ik deze online cursus Vaarbewijs I een fijne werkwijze vond. Je kunt eraan studeren als het je uitkomt en met de uitgebreide les onderdelen en al die proefexamens kun je bijna niet zakken voor het examen. Ik ben vanmorgen geslaagd met 77 punten."

John V.

"Ik ben geslaagd met 76 punten en daar ben ik erg blij mee. Ik heb de cursus met veel plezier gevolgd, ik heb er veel van geleerd. De website is gemakkelijk toegankelijk en de presentatie van alle onderwerpen is duidelijk en overzichtelijk weergegeven. De manier waarop de theorie wordt aangeboden en de manier waarop je kennis kunt toetsen geeft een uitstekende voorbereiding op het examen."

Josée

"Gisteren mijn kvb1 gehaald, 73 punten. Uitsluitend geleerd met de vaarbewijs.nl app. Alle blokken rustig in mijn eigen tempo doorgenomen en de oefenvragen gemaakt. In de week voor het examen deed ik alle 26 oefenexamens. Ik bleek hierdoor zeer goed te zijn voorbereid op het examen. Vaarbewijs.nl adviseert om 70 punten aan te houden als score bij de oefenexamens voor een veilige marge bij het examen. Dat onderschrijf ik van harte. Om die marge te creëren was het bij mij nodig om alle oefenexamens te maken. De stof is namelijk zo breed en in de oefenexamens komt naast herhaling ook telkens nieuwe stof aan bod. Omdat de app gelijk laat zien, vaak met uitleg, of je het goed of fout hebt, leert dat heel prettig. Gisteren heb ik dan ook besloten om verder te gaan met kvb2, ook met de app van vaarbewijs.nl."

Maarten D.

"De online cursus is top! Kreeg er steeds meer plezier in. Een aanrader voor iedereen."

Hein van der B.

"Drie weken geleden heb ik een leuke speedboot gezien welke ik graag wou kopen. Met de medeweten dat ik dan mijn klein vaarbewijs 1 hiervoor nodig had, direct na diverse verwijzingen op het internet bij jullie uitgekomen. Twee weken geleden heb ik mijn boot aangeschaft waarna de druk natuurlijk wel erg hoog kwam te liggen aangezien ik anders ook nog niet kan varen. Ik heb enkele avonden zitten studeren op je site waarna ik al jullie examens succesvol heb afgerond. Gisteren was het zover en heb ik mijn examen gedaan bij de Vamex in Zwolle. Voor ik aan de beurt was kwamen velen mensen die echt verstand leken te hebben gezakt naar buiten. Zoals je begrijpt begon ik hem al te knijpen omdat men aangaf dat het totaal niet overeenkwam met het diverse lesmateriaal (voornamelijk boeken en enkele maakten gebruik van internet (geen vaarbewijs.nl). Kort maar krachtig: binnen 20 minuten had ik alle vragen beantwoord en met een score van 71 ruim behaald. Het kwam totaal overeen in vergelijking met jullie lessen wat mijn redding is geweest in vergelijking met de anderen. Dus eigenlijk wat ik wil zeggen.... Je hebt een mooi product en enorm veel informatie. Het komt enorm overeen (naadloos) met welke onderwerpen je tijdens het examens krijgt. Bedankt voor alles en ik ga me de komende dagen inschrijven voor klein vaarbewijs deel 2."

Sebastiaan